} function dis_rightclickNS(e){ if ((document.layers||document.getElementById&&!document.all) && (e.which==2||e.which==3)) { alert(msg_box) return false; } } if (document.layers){ document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN); document.onmousedown=dis_rightclickNS; } else if (document.all&&!document.getElementById){ document.onmousedown=dis_rightclickIE; } document.oncontextmenu=new Function("alert(msg_box);return false")

Dressyrlektion

Dressyrlektion på ridklubben idag, för Ingrid.
Kändes fin och pigg på uppvärmningen, red fram okomplicerat, koncentrerade mig på att gasen funkade och att hon saktade av när jag satt till och tog i munnen på henne. Alltså enkelt, men viktigt.
Det började bra, jobbade med lite serpentiner, och sedan längde Ingrid stigbyglarna, så att jag verkligen skulle "komma åt" henne i sidorna och få en stadigare underskänkel. Är ju lite dålig på att rida med riktigt långa läder, så kallade dressyrläder. Det känns så obalanserat, men jag kommer ju åt henne mycket bättre då igentligen och kan slappna av i sittbenen, låren och midjan.
Ingrid sa att när hon gick på Strömsholm på sin ridlärareutbildning så kunde dom ena dagen rida med jättekorta hoppläder och andra dagen med 8 (!!) hål längre dressyrläder, bara för att få bra balans och kunna variera. OMG!

Hon sa att jag varken skulle vara rädd för att länga lädrena mycket, eller att korta dem mycket!

Fast inte åtta hål då.. ^^
Sedan gick vi in på volterna, jag och Mimmi fick börja i vänster varv, vilket som är hennes svåra varv, ack så jobbigt hon tyckte det var att ställa, men samtidigt inte börja halsen ordentligt. Kände redan i traven att hon var stel som pinne och inte spårade ordentligt. I galoppen blev det kaos, 4-takt och halv slängtrav då och då. Fick order att rida på fart och bara bibehålla galoppen. Tror hon aldrig skulle vilat igår. Hade behövt köra igenom vänstersidan ordentligt!
Sedan bytte vi volt. och vilken skillnad! Mer och bättre rytm i galoppen, sökte sig nedåt, kunde både samla och öka. (y)
Har iaf fått lite tips hur jag ska träna hemma nu! :D
När de andra på ridskolans hästar skrittade (eftersom dom inte är riktigt igång än, efter betet) fick Mimmi och jag träna på att rida upp på medellinjen och göra halt, som man gör i dressyrprogrammen. Hihi, jag ville vända för sent och det blev vingligt och när jag vände in från höger varv drog hon mot vänster och smet förbi medellinjen. Vi fick helt enkelt göra om det ett par gånger. Men sista gångerna gick det riktigt bra, gällder bara att jag bestämer mig, fångar upp och klämmer åt ordentligt med vänsterskänkeln. :)
Avslutatde som vanligt i lägre och längre form och lät henne bara varva ner.

Långt inlägg, knooow, men nödvändigt för mig själv så jag inte glömmer hälften nu! ^^





Kommentarer
Postat av: Lina Jonsson

Sv: ne precis! (: (sent svar)

2011-08-21 @ 18:35:41
URL: http://ryttareochhast.blogg.se/
Postat av: Malin

sv. okii, härligt! jo den har varit toppen :D

2011-08-21 @ 19:23:47
URL: http://sjoisponny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig här?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress, så vi kan kolla din fina blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0