} function dis_rightclickNS(e){ if ((document.layers||document.getElementById&&!document.all) && (e.which==2||e.which==3)) { alert(msg_box) return false; } } if (document.layers){ document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN); document.onmousedown=dis_rightclickNS; } else if (document.all&&!document.getElementById){ document.onmousedown=dis_rightclickIE; } document.oncontextmenu=new Function("alert(msg_box);return false")

Dressyrtävling

Tävlade dressyr för allra första gången i lördags! Min första tävling utanför hemmaklubben och min näst första lokala över huvudtaget.

Dressyrtävlingen var första omgången i div. III dressyr, ponny. Alltså är jag och Mimmi med i Nybro RK:s ponnydressyrlag div. III. ^^ Och alla omg. rids i L:C 1 ev. en förklass i L:C 2. Tävlingen gick av stapeln utanför Vaggeryd på Bratteborgs Ridsällskap. Alltså ca. 20 mil enkel resa. 

Men Mimsan var faktiskt himla snäll och lugn hela vägen, vi stannade ettt par gånger och pausade och så och hon var helt coollugn! :D

Väl framme på tävlingsplatsen var hon inte alls så stel som vi trodde hon skulle vara, utan mer vaken, fast lugn. Det var tre timmar tills jag skulle starta så vi tog ut henne, ryktade av henne, och så gick mamma en runda med henne så hon fick se sig om och jag gick och visade papprena osv. 

Jennie var först ut i vårt lag, hon red ridskoleponnyn Doc. Det gick jättebra och nästa ryttare var Emmy, som startade en timme efter Jennie, vi tittade på henne och sedan gick jag och tog ut Mimmi igen, ryktade av och sadlade och klädde om. Vi värmde inte upp så länge ca. 20 min. Hon skulle vara som bäst inne på banan och om jag hade ridit fram för länge hade hon bara blivit trött i skallen och då hade det heller inte gått så bra inne på banan. På framridningen var jag ganskla nervös vilket resulterade att det inte blev så bra till att börja med, slänggalopp och orytm. Men väl inne på banan skärpte jag mig. Det jag tänkte på var att samla upp, behålla framåtbjudningen och utföra tydliga röreser. Det gick ganska bra tycker jag och jag var jätteglad när jag kom ut, pållen hade skött sig superbra, inte blivit rädd för dressyrstaketet en enda gång under hela programmet! (y)

Fick 52,96 % och om jag ska vara ärlig var jag inte helt nöjd med det. Men i nästan varje kommentar stod det "över tygeln" och som slutkommentar "du får en helt annan poäng om hästen går i stadigare form, Lycka till!"

Vad ska man säga, jag tycker att formen är inte det man ska fokusera mest på i L:C-nivå. Men pratade med Ulle (vår lagledare) efteråt och hon sa att det var ju ex. mcyket enklare att rida L:C 1 för 10 år sedan, då gick knappt en ända häst på tygeln på den nivån och då ränkade heller inte domaren med det. Men nu är det inte tio år sedan och utvecklingen går framåt. Men jag tycker att formen inte var det viktigaste på vår första tävling utan att jag kom ihåg programmet och att ponnyn var lugn med vaken och arbetsvillig. :) Hade kunnat lägga mer tid åt att få henne bättre i formen och mer inramad på framridningen, men då hade troligtvis något annat gått galet, och hon hade "dött" lite inne på banan. 

Men som tur var var ju jag den enda "tävlingsnybörjaren", de tre andra i löaget Madde, Jennie och Emmy har ju tävlat betydligt mer och det var skönt att ha med sig dom, det var stöttande och peppande.

Men laget kom 4:a! :D och vi var inte många procent efter 3:an. :)

Nu taggar vi inför omg. 2 i Lenhovda!


skritt över medellinjen


Ökad trav på diagonalen

Bilderna är fotade av ridläraren och lagledaren Ulle! :)






Kommentarer
Postat av: jennie

Hittade din fina blogg! Du ska vara super nöjd med din första dressyr tävling! Du och pållen har ju några år på er att bli bättre! :)

2011-09-12 @ 13:15:19

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig här?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress, så vi kan kolla din fina blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0